Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Khamis, 5 Mei 2011

Masalah?




Bismillahirrahmanirrahim..



Masa yang diberi dengan penuh kenikmatan selalu dirungut tidak cukup untuk melakukan perkara yang masih lagi terlalu banyak yang belum diselesaikan. Inilah manusia yang diberikan NAFSU. Tidak pernah cukup dan susah untuk mensyukuri apa yang masih ada di depan mata. Yang menginsafkan diri adalah masa yang diperolehi rasanya lebih banyak berbanding orang lain yang lebih banyak tanggungjawabnya tetapi masih mampu melakukan sedikit kebaikan untuk orang lain.


Allah..jadikan lah setiap perkara yang aku lakukan berupa kebaikan untuk Mu..


Hampir 3 minggu tak meng'update' blog, buntu kepala dengan masalah yang pernah dicipta tetapi Allah mengajar untuk sentiasa bersabar dan redha dengan semua ujian. Walaupun satu masa dulu memikirkan setiap masalah tu menjadi punca kelemahan diri, tapi sekarang atas masalah itu juga ana beroleh kekuatan, kekuatan untuk berserah diri kepada-Nya. Alhamdulillah.. tidak semua orang mampu menjadikan sesuatu masalah itu sebagai kekuatan untuk dirinya menjadi lebih dekat pada Allah. Manusia diberi akal dan nafsu yang menjadikannya lebih istimewa dari makhluk-makhluk yang lainnya. Namun, ramai juga tidak mengambil pengajaran dari masalah yang sedang dihadapi, menepuk dahi yang tidak bersalah, menghentak kepala di dinding, menumbuk cermin hingga tangan berdarah. Samalah juga dengan kita yang jarang sekali mahu meminta pertolongan dari Allah. Keinsafan ini kadang-kadang juga dilihat sebagai insaf yang sementara kerana apabila selesai sudah masalah, serta merta lupa diri. Ibarat kacang yang lupa pada kulitnya. Saja diambil sebab ramai pun sudah tahu maksudnya.. :)


Kesimpulannya..


Walaupun tidak mampu menyelesaikan masalah yang begitu meremuk redam perasaan dan menjadikan diri hampir tumbang.

Cubalah meminta kepada Allah yang Maha Mengetahui.

Allah tahu apa masalah kita sedangkan belum lagi kita memberitahu. Allah tahu apa yang ada di hati kita sedangkan belum lagi kita suarakan dengan sepenuh jiwa dan raga. Allah juga tahu kita sedang susah hati walaupun kita tidak langsung mahu meminta pertolongan dari-Nya.


Satu doa yang Rasulullah S.A.W. ajarkan. Boleh dijadikan amalan di setiap akhir solat :
"Ya Allah, aku berlindung kepada Mu dari kesulitan dan kesusahan, aku berlindung kepada Mu dari kelemahan dan kemasalan, aku berlindung kepada Mu dari sifat kikir dan pengecut, aku berlindung kepada Mu dari terbelit oleh hutang-hutang dan tertindas oleh orang lain.."



Wallahua'llam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...