Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Sabtu, 6 Ogos 2011

Latihan Nafsu

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah.. Dah 6 hari dapat berpuasa dengan sempurna, mudah-mudahan amalan diterima. Sebanyak-banyak bulan puasa yang pernah dilalui, tahun ini rasanya bulan ramadhan yang paling sarat dengan dugaan. Sabar itu indah. Jadi apa yang berlaku sepanjang bulan ini akan cuba dijadikan penguat semangat untuk cuba istiqamah solat dan menahan nafsu. Nafsu makan dan minum adalah yang paling nyata. Tapi untuk menahan mata, mulut, telinga dan hati adalah perkara yang berbeza yang jarang dididik pada bulan-bulan biasa. Jadi perkara biasalah bagi sesetengah individu termasuklah diri sendiri mengalami 'kejutan' yang agak dasyat bila hati mengatakan perlu mula mendidik nafsu-nafsu lain supaya turut sama 'berpuasa'.


Entry kali ini cuma nak ucapkan Salam Ramadhan buat kawan-kawan dan semoga puasa kita tahun ni lebih banyak pengisian dari segi ibadah. Peringatan untuk diri sendiri jugak. Sebab kita tak tahu sempat atau tidak kita nak menyambut ramadhan pada tahun depan. Semoga bulan ramadhan tahun ini menjadi bulan kita memperbetulkan solat dan ibadah yang lain. Moga-moga perut pun tak meminta juadah yang pelik-pelik.. Hoho..



murtabak daging



bubur lambuk

Antara juadah feveret masa bulan puasa tapi belum dapat lagi merasa..lalala..



Selamat Berpuasa ;)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...