Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Isnin, 4 April 2011

Apa Destinasi Cinta Anda?

Bismillahirrahmanirrahim..


Berlalu pergi masa-masa yang Allah beri dengan mudahnya. Mudah-mudahan masa-masa itu dilalui dengan penuh rasa syukur. Sungguh masa-masa yang sudah berlalu, tidak akan sesaat pun kembali walau ditangisi airmata darah sekali pun. Ia akan tetap menjadi sejarah walau dijalani dengan cara baik atau buruk.

"Ya Allah.. ampunkanlah segala dosa-dosa yang ku lakukan sama ada secara sedar atau tidar sedar.. amin.."

Telah pun menjadi rutin apabila setiap pagi setelah ibu dan abah ke sekolah, menunaikan tanggungjawab murni mereka sebagai guru, ana dan adik akan memulakan proses mengemas rumah. Kebetulan pula tv9 menyiarkan rancangan Tanyalah Ustaz hampir setiap pagi dan alhamdulillah secara tidak langsung telah mendidik diri untuk sentiasa menyukai rancangan-rancangan berbentuk keagamaan. Ana bukan lahir dari biah solehin. Jadi sebenarnya agak sukar juga suatu masa dahulu nak memulakan sesuatu yang janggal bagi pandangan mata orang lain. Tetapi perubahan menuntut sifat istiqamah. Dan yang paling penting kemudiannya adalah perbuatan yang akan memperlihatkan sama ada kita ini benar-benar berubah atau sekadar menyukai rancangan sebegitu.


Banyak perkara yang mahu di ubah apabila ana sudah sedar dengan realiti kehidupan sebenar. Mahu jadi wanita yang solehah, mahu juga jadi seorang isteri yang solehah suatu hari nanti dan bla bla bla. Lalu ana teringatkan kisah-kisah waktu muda dulu, bermulanya episod menjadi remaja yang sangat suka memberontak, bila difikirkan kembali, rasa nak menangis, macam tak logik dan bermonolog sendiri :

"Aku tak penah guna otak ke dulu?"

Huhu.. tragisnya bila terpinga-pinga tersedar diri sendiri boleh terkeluar soalan macam tu. Tapi semua tu lumrah bila di peringkat remaja, hati yang selalu dikatakan bosan dan sunyi sebenarnya sangat lemah dan jauh dari iman. Sebab tu sebahagian besar zaman remaja di kalangan kita dihabiskan dengan bercintan-cintun. Sape kate ana terkecuali? Ana pun turut sama bermain saham dalam episod cinta monyet ni. Terjebak sejak di zaman persekolahan, sebahagian dalam kelas ana dulu puratanya masing-masing sudah ada yang punya. Wahh..masa tu memang sangat-sangat jealous pada sahabat-sahabat sebab yelah masing-masing dah boleh rasa disayangi, kononnya dicintai..dan hakikat sebenar cinta belum luas diterokai. Juga masih lagi mencari destinasi cinta mana yang hendak ditujui.


Dan dipendekkan cerita. Hanya jiwa dan jasad yang kosong mencari cinta yang menjanjikan seribu kata-kata manis yang sebenarnya mereka sendiri pun belum tahu boleh menunaikannya. Dan termasuklah ana sendiri. Pengalaman itu menjadikan ana buta seketika dan khayal dibuai bahawa dialah satu-satunya pelindung yang kekal, tidak ada lagi yang boleh menggantikan kesetiaan dia, dia lah saja yang rela berbuat apa sahaja demi cintaku padanya.. Hahaha..


Memang dah tergelak pun ana bila mencoret kisah ini sendiri. Jemari terbuai-buai di laman keyboard laptop tapi kadangkala menekan butang 'backspace' takut ada istilah yang membuatkan sahabat tidak faham dengan coretan ana. Ingin diingatkan bahawa coretan ini hanya isi hati ana dan ana selitkan mungkin tidak banyak kesedaran namun semua itu terpulang kepada setiap individu untuk menilai cinta apakah yang sedang anda semua lalui sekarang ini apabila buka saja di 'inbox' handphone, tertera mesej berbunyi :


"Dear..i love u so much..only u in my heart.. "


Ya. Memang ini pengalaman ana :) . Dan hanya yang melalui pengalaman ini jika tersedar akan lah terasa betapa bodohnya kita apabila membiarkan diri sendiri khayal dalam janji palsu sedangkan Allah itu ada di hati kita. Cuma kita yang membiarkan syaitan menghasut untuk merasai betapa bahagianya cinta palsu yang diagungkan syaitan ini. Yang ana lalui adalah sepanjang percintaan yang melalaikan, bila pulak masanya ye ana melatih diri untuk menjadi isteri yang solehah? Lagi pula, betul ke sang lelaki sudah terfikir-fikir untuk menjadi sang suami yang soleh? Yang ana tahu, 24jam kalau jam tu ada space untuk banyak nombor lagi, nak je dicukupkan 30jam sehari leka bermain sms bersama sang kekasih sehingga kadangkala solat terabai. Ya memang benar ada juga sang kekasih yang setia menasihati supaya jangan ditinggalkan solat, tetapi logik kah apabila kata-kata rancak menasihati tetapi perbuatan nampaknya masih lagi aktif sedang ber'sms'. Wallahua'lam. Bukanlah di dalam bidang kuasa ana untuk mengetahui aktiviti mereka-mereka. Tetapi inilah yang terjadi pada ana dan mungkin ia tidak pernah terjadi pada anda. Kita dikurniakan cukup sifat akal dan fikiran untuk membuat keputusan dan setiap gerak geri kita sendiri. Jadi biarlah anda yang memutuskan :) .






Jika cinta itu dikatakan buta kerana tidak mengenal paras rupa, maka cintailah Allah kerana belum pun kita membalas cinta-Nya, Allah sudahpun berlebih-lebihan memberikan cinta-Nya tanpa kita sendiri yang meminta. Berbeza tidak dengan sang kekasih hati yang setiap hari kita juga yang perlu melafazkan "I Love U", itupun belum tentu lagi cinta kita dibalas. Malah ada juga yang selalu makan hati dek kerana sang kekasih hati lambat berbalas 'sms'.

Jika cinta itu dikatakan tidak mengenal usia, maka cintailah Allah tidak kira berapa usia kita, remaja, dewasa apalagi sudah tua kerana Allah sudi memberikan cinta-Nya kepada kita sejak kita di dalam perut ibu lagi sehinggalah dimana kita bernafas sekarang.

Dan jika cinta itu dikatakan tidak mengenal erti jemu, maka cintailah Allah tidak kira kita didalam sihat atau sakit sebagaimana kita ini sanggup kononnya meredah api dan lautan untuk sang kekasih walaupun belum tentu lagi dapat dibalas dengan usaha sebegitu rupa.


Jika dulu destinasi cinta anda sentiasa ingin bersama dengan sang kekasih hati, namun sedarlah selama mana pula kita ini dapat hidup bersama kekasih yang dirindui sepanjang masa, sedangkan Allah jua lah yang memberi sang kekasih hati kita nafas untuk mengucapkan pula kata-kata cinta kepada kita. Allah. Betapa besar dan luasnya fitrah cinta Mu yang masih lagi kami tidak terokai, malah kami pula rela merasai nikmat cinta yang sementara juga terhadap hamba Mu sendiri.


Bukan pula ana menidakkan fitrah manusia yang memerlukan pasangan untuk berkasih sayang, tetapi itu juga sebenarnya atas ihsan Allah yang sudi memberikan. Ya Allah.. layakkah aku ini mendambakan seorang pendamping yang menyayangi diriku sedangkan aku pula masih lalai untuk mendapatkan cinta dari Mu. Berusahalah mencari destinasi cinta anda yang benar-benar memuaskan hati, tidak pula menjadikan kita terluka, cinta yang menjadikan kita kenal fitrah diri sebagai manusia dan cinta yang menjadikan diri kita sentiasa tidak bosan dan tidak akan berlaku 'curang' terhadap kekasih kita. Jawapannya sudah ada di dalam hati anda, hanya tinggal anda sahaja perlu berusaha untuk mengenali-Nya.


Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...