Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Jumaat, 15 April 2011

Dia Mendidik Aku

Bismillahirrahmanirrahim...

Suatu pagi..sedang melipat kain yang bertimbun.. kebiasaan rancangan di tv pagi-pagi banyak cerita animasi untuk budak-budak. Cadang nak tengok Nasi Lemak Kopi O di tv9. Tiba-tiba...

"Along..ajiq nak tengok cite katun..!" Haziq yang hampir mencecah 4tahun memandang aku dengan dahi berkerut.

"Dia buat dah.." aku cakap dalam hati je. Sempat jugak mengeluh panjang.

"Cepat la along!" dia dah mula nak merengek.

Aku pun cakap,

"Arini tak ada kartun la dik, along nak tengok cite ni, best. kita tengok cite ni erk.." aku pun pujuk-pujuk la dia.

Tiba-tiba lagi..

"Adaaa..along selalu tengok dengan ajiq tuuu.." kepalanya mengangguk-angguk. Aku terdiam jap. Tergelak.

"Ey ko ni pandai-pandai je ye.." aku dengan selamba sambung la lipat kain.

"Along niii..cepatlaa!" matanya melilau cari 'remote control'. Dah jumpa, dia bagi kat aku. Aku pandangla muka dia. Dia pandang muka aku.

"Nak watpe ni?" selamba dek je aku tanya. Dia pun cebik.

"Cepat tuka.." di sua lagi 'remote' kat aku. Aku tipu lagi.

"Along tak retila nak tukar..ajiq cuba la tukar.." aku dah geli hati sebenarnya. Bukan nak sangat tengok cite Nasi Lemak Kopi O tu. Tapi sesaje nak kacau dia.

"Cem mane along?" dia belek la 'remote' tuh. Tekan-tekan.

Tertukar la cite kartun kat tv3.

"Ni ada along..! Haa..betul ni.." dia gelak besar. Duduk la depan tv sampai la habis.

Selepas setengah jam..

"Along! Nak susu!" dah terbaring rupenye. Merengek.

Dengan malas, aku pun berkata..

"Ala dik..asyik nak susu je, adik kan dah besar.."

Lagila kuat dia merengek. Sambil pegang patung ultraman yang dah tak ada kepala. Sipi-sipi je lagi nak baling arah aku. Aku pun..

"Haa..baling, baling..along tak nak buat nanti.."

Papp!!

Memang dia betul-betul baling. kene la kat dinding belakang aku. Dia boleh jegil pulak mata kat aku.

"Oook., baling kat along ye.. sape ajar? ultraman ajar?" berusahala jugak tak nak tinggikan suara.

Dia pun diam. Tengok aku macam tak ada perasaan.

"Ajiq nak susu!!" dia jerit.

"Mintak maaf dengan along dulu cepat. Along tak ajar macam tadi kan.." selamba je la. Aku nak didik. Tak tau la berkesan ke tak.

"Along buatkan bila ajiq mintak maaf dengan along. Sampai bila, 'time' nak mintak susu je nak mengamuk ni..!" aku pandang mata dia. Hati aku kata..

"Paham ke dia apa yang aku cakap.."

Dia tak mintak maaf pun, tapi terus diam tak mintak susu dah.

Rupa nya ada lagi satu kartun. Lima minit, dia datang depan aku bawak botol susu dan..

"Along cepatla lipat kain tu..ajiq tunggu.."

Aku tergelak lagi. Boleh jugak dia dengar kata. Aku pun buatkan la susu.....


Tak sangka sebenarnya kalau kita ada masa untuk beri sikit perhatian dan belajar untuk mengambil masa untuk memberi manfaat untuk orang lain, kesannya sangat 'best'. Sebab masa umur dia baru 2 - 3 tahun dulu, aku selalu marah-marah dia, kadang-kadang cubit sebab memang dia sangat lasak dan tak nak dengar kata. Tapi pengajaran yang sebenarnya adalah dari kesalahan aku sendiri yang tak pernah beri peluang pada dia untuk berfikir. Sebab pada mula nya aku sendiri yang malas nak berfikir!

Tapi alhamdulillah, disebabkan nak jadikan dia seorang budak yang sangat mendengar kata, aku pun mula mencari cara untuk belajar mendidik dia. Walaupun kadang kala aku terpaksa merotan dengan manja, aku agak gembira kerana dia pun sudah semakin membesar untuk faham bila aku katakan apa sebab aku rotan dia. Aksi membaling-baling ultraman memang tetap akan ada kerana itu adalah proses kanak-kanak yang membesar. Apatah lagi dia melihat abang-abangnya pun dah kuat bertelagah. Semuanya menjadi cabaran bila nak membesarkan seorang kanak-kanak mengikut acuan kita. Belum lagi nak mengikut acuan Al-Quran. Memang agak sukar kalau tak dipraktikkan dari awal lagi. Lalu aku pun meniti laman-laman web yang dipercayai untuk mengutip ilmu. sekurang-kurangnya sedikit sebanyak dapat membantu. Dan bila terjumpa, rasa ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat. Jika anda tak ada adik pun mungkin satu hari nanti boleh menjadi panduan bila dah tiba masa menimang cahaya mata kelak. Insya Allah..

Sebahagian daripada yang dapat dikongsikan klik sini

Wallahua'llam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...