Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Rabu, 5 Oktober 2011

Recovery :)

Bismillahirrahmanirrahim..

"So when the time gets hard,
and there's no way to turn,
as He promised He'll always be there..."

Puas main game, tetiba teringat nak dengar lagu-lagu Maher Zain. Pusing 360 darjah sebab kadang-kadang hati terdetik tengah buat perkara lagha. Subhanallah. Cepat je hati manusia ni berubah. Baik dari tak elok pada elok, dari elok ke tak elok pun tak terkecuali. Selalu sangat bercelotah pasal nak menulis, nak menulis.. tapi takde jugak mulanya.. Aihh.. nak kena brainwash dulu ke? Tapi tak ada siapa nak tolong brainwash kan. Jadi sendiri mau ingat, brainwash la sendirik yer! :P

Hahaha.. salah satu treatment kesedihan bagi aku adalah ketawa. Moga-moga tak berlebihan sebab dengan ketawa automatik otak ni setting jadi ceria. Even sekejap pun, aku tetap ketawa untuk lupakan kesedihan yang datang. Memang la senang nak lupa rasa sedih, lepas tu lagi senang je sedih tu datang balik. Tapi hati dah selalu terdidik dengan sabar. Walau airmata menitis dalam ketawa, aku bersyukur Allah pinjamkan lagi nikmat kasih sayang bersama keluarga, sahabat yang memahami.. Manusia selalu mengeluh dengan kesedihan yang sedikit (termasuklah aku) (",).. sedangkan berjuta-juta manusia lagi sedih dengan kekecewaan yang berkali-kali ganda perit dari aku. Dan menulis juga salah satu hobi aku meluahkan segala rasa..

Ya Allah.. aku selalu lalai dan mudah lupa.. usai solat fardu sekelip mata pula berbuat perkara-perkara lagha..manusia mudah lupa..aku mudah lupa.. :(

Aku suka jenguk blog-blog orang..meniti tiap baris ayat yang dilayarkan..tersangat suka pada blog-blog yang mampu buat hati yang keras ni jadi lembut. Ingat Allah.. dengan mengingati Allah, hati kan menjadi tenang.. :) cemburu selalu datang dalam hati bila baca blog mereka-mereka yang penuh dengan nasihat keagamaan, mutiara kata dan hadis.. membuatkan pembaca berfikir, aku terkedu.. Bila kah sampai waktunya aku mampu menulis ke tahap itu? Aku tak nak jadi penulis yang suka merapu, syok sendiri.. manusia ada pelbagai ragam.. berbagai cara pemahaman yang berbeza.. aku memilih menulis dengan cara aku sendiri. Aku mohon selalu Allah pandu jari jemari ini walaupun kata-kata tak seindah pujangga, penuh harapan coretan dan segala isi hati yang diselitkan dengan hikmah dan hakikat kehidupan membantu. InsyaALLAH..

Namun dalam meniti perjuangan hidup yang sementara ini, aku sangat memerlukan sahabat-sahabat yang sealiran wasilah dan pendiriannya. Aku rindu zaman Friendster! Aku punya ramai sahabiah yang selalu mengingatkan aku tentang perjuangan ini, tapi atas kesilapan dan kebodohan, aku hilang mereka. Hanya Allah Maha Mengetahui betapa kesal nya hati kerana tidak mempertahankan silaturrahim. Dan atas sebab itu Allah uji lagi dengan memisahkan aku dengan sahabat yang aku kenali sejak dari kami mula mengenal ABC. Pilu.. Hanya kesabaran dan sahabat sejati yang memujuk. Aku tetap redha kerana aku yakin dengan rahmat Allah. Tiada yang kekal di dunia. Suatu masa semua yang kita miliki akan di ambil kembali oleh Pemilik Dunia. Dari situ aku belajar menghadapi kehilangan dan kesedihan. Semoga dengan doa, Allah beri kekuatan untuk menghadapi kehidupan ini dengan lebih matang. Aku mengharapkan yang terbaik buat sahabat-sahabat semua.. Aku hanya dapat berpesan, jagalah hati sahabat-sahabat kalian dan selalulah menghubungi dan bertanya khabar mereka. Sahabat sejati berkata Imam Ghazali menyatakan persahabatan bukan dengan banyaknya pertemuan tapi ingatan pada sahabatnya dalam ungkapan doa tapi kita manusia biasa sangat-sangat memerlukan kemesraan dan jalinan kasih sayang yang bukan saja ingatan tapi juga dalam bentuk pertemuan, ingatan dan perkhabaran pula adalah untuk menguatkan kemesraan.




Kita tak tahu macam mana isi hati kawan kita, sebaik-baiknya jagalah hati kawan-kawan kita dengan selalu bertanya khabar, bimbang lama-lama mereka memendam perasaan dan mungkin bertindak mengatakan atau melakukan perkara yang kita tidak pernah jangkakan (pengalaman sendiri).

"Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya kamu teringat mati..."


Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...