Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Selasa, 24 Mei 2011

Karya Hlovate : Belum Hadam!

Bismillahirrahmanirrahim..

Semenjak diberitahu oleh seseorang mengenai karya Hlovate, rasanya macam dah tak senang duduk bila belum lagi dapat membaca buku tersebut. Sis..! Geramnye.. Hahah.. Hasil dari meng'google, dapat la jugak wajah muka depan novel karya beliau. Yang Sis kata best buku yang bertajuk '5 tahun 5 bulan' dan 'Rooftop Rant'. Kebanyakannya novel beliau dari terbitan JemariSeni Publishing. Boleh rujuk di laman web www.jemariseni.com. Jangan risau, keduanya memang berbahasa melayu. Puas dah cari kot-kot ada 'pdf' untuk download novel-novel tu tapi tak dapat pun. Huhh.. Memang hampa.









Mengikut penceritaan spontan dari Sis, buku karya Hlovate menjadikan pembaca merenung kembali masa silam sendiri. Selalunya yang banyak saya dengar, bila baca novel ni emosi dan minda akan berkhayal tentang apa yang sedang diceritakan dalam novel-novel tersebut. Eh.. sebenarnya diri sendiri pun sama. Masa zaman sekolah dulu sangat suka baca novel cinta. Mungkin sebab alam realiti tak mengalami perkara-perkara indah macam dalam novel. Huhu.. Tapi memang dah hakikat hidup tak selalunya indah. Jadi marilah kita berpijak dibumi yang yang nyata. Kadang-kadang mood nak baca novel tu datang, tapi semata-mata nak hadam cara penulisan yang berbeza dari apa yang difikirkan. Bukan menciplak ok! Tapi memperbaharui. Lalala..

Berbalik pada karya yang didedahkan, sebenarnya tak pernah dengar nama penulis ni, sebab dulu dah biasa dengan novel terbitan Alaf 21 dan Buku Prima. Itu pun dah lama ditinggalkan. Sebab utama adalah tiada bajet. Hahah.. Nak ubah selera bacaan pun salah satu sebab jugak. Asik tukar selera makan je kan. Saya tak kata baca novel cinta merugikan. Tidak sama sekali! Maafla tak dapat nak bagi contoh sebab memang tak pro bab nak tulis sinopsis novel. Cuma jiwa belia ni dah mula tertarik pada buku-buku novel yang boleh membina akhlak dan sahsiah. Dah tak best nak baca novel yang cerita tentang heroin yang cantik-cantik belaka. *jeles*

Kalau ada di antara anda yang dah dapat baca karya Hlovate ni, saya ucap tahniah la. Sebab saya sendiri belum dapat baca. Nak mintak belas kasihan tolong pinjamkan takut pulak. Hahah.. Gurau je. Sengaja nak post entry pasal novel ni sebab bila Sis dah cerita sikit rasa macam teruja nak baca. Hasil carian terjumpa sikit sinopsis dari buku 'Rooftop Rant'. Sis pun kata 'Rooftop Rant' lagi best dari '5 tahun 5 bulan' yang best. Ishh.. sangat best la tu kan :).

Sepintas lalu..

Dengarkan HLOVATE berbicara:
tentang hikayat Rooftop Rant dari puncak Wisma Topaz ini...
tentang Trisy dan Jade...
tentang bukit yang sayup di depan
tentang angin yang membawa salam di belakang
tentang lang sewah yang berlegar melayah di atas
tentang deretan kenderaan yang bersesak-sesak di bawah
dan mereka terus bercerita...
sesudah berani meruntuhkan tembok hati dan dinding rasa
mampukah dibeli tangga-tangga untuk mencapai cita-cita?
ini cerita sebuah bicara
bicara bumbung namanya..

_________________________


Sinopsis dari belakang buku : 5 tahun 5 bulan


Menjadi orang gaji di rumah Encik Latfy sebenarnya tidak sesusah mana kalau tidak kerana Along Serbia yang sarkastik tu...

Ini bukan asam pedas ni. Dah macam masam-kelat-pedas aje.
Masin sangat la ni. Lain kali nak letak garam banyak mana timbanglah dulu.
Nak bagi kita orang kena diabetes ke Cik Ana oi...?
Bancuh Along kopi. Kurang gula. Tapi campur sikit honey.

Namun inilah permulaannya dia belajar menajdi seorang Ana... dan dari sini jugalah Ana semakin dewasa dalam setiap episod kehidupannya....

Kata Ana: Saya bukan orang yang dicari, Along. Ana yang Along kenal bukan Jo yang sepatutnya Along kenal.

Kata hati Along: Tanpa diduga dia mengenali seorang Jo di dalam Ana.

Siapa Ana? Dan siapa pula Jo di dalam hidup Along?

Sepertimana dia cekap sebangai orang gaji begitulah dia 'cekap' mengendalikan dirinya sebagai pelajar di Universiti of Aberdeen. Namun apabila datang bab 'hati' ada yang tidak kena dengannya sejak mula. Hatinya pernah berperi:boys're stupid. Some men too.

Hlovate mengungkap roman-komedi ini dalam bahasa basah serta jenaka yang selamba. Pelajar luar negara ini mengadun 5 Tahun 5 Bulan secukup rasa; enak di mulut; erkhasiat di minda; penawar di hati...mengisi nurani..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...