Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Khamis, 19 Mei 2011

Rapuh....

Bismillahirrahmanirrahim..

Suasana pagi di rumah yang sunyi, membuatkan hati sayu teringat peristiwa malam tadi. Tersentap. Namun Allah Maha Mengetahui segalanya. Apa yang sudah berlaku sepatutnya sudah pun ditanam dalam hati untuk tidak mengulanginya lagi. Hakikat kebenaran itu sebenarnya sepahit kopi yang tak bergula. Hitam dan pekat. Sama juga dengan apa yang dirasa oleh hati. Seolah kelam dan tidak bermaya lagi.

Sungguh Allah menguji mengikut kemampuan hambaNya. Jadi langkah seharusnya diteruskan. Pengajaran yang dikutip adalah untuk mematangkan diri dan belajar mengenai manusia yang akan terus menghukum. Dan.. pada siapa pula diperlukan untuk berpaut? Bukan selonggok harta yang akhirnya akan menghambur kembali ke kancah dosa. Bukan juga pautan pada sekuntum cinta yang menanti. Tapi pada Dia yang sentiasa memerhati. Dalam keadaan berdosa dan tidak, Dia masih mengerti. Dalam ketika syukur tidak lagi menjadi bait-bait di bibir. Dia masih menyayangi. Lalu ku pasakkan sekuatnya jauh di dasar hati dan jiwa yang lemah, kesabaran dan redha menjadi mujahadah yang tak akan berhenti selagi bernyawa sebagai manusia. Perbandingan sesama manusia hanya sia-sia belaka kerana bertunjangkan nafsu. Dan aku pun kembali menguatkan semangatku sendiri. Kelemahanku berjuang di atas kaki sendiri adalah kejayaan buat syaitan durjana.

Ya Allah..
Mujahadah ini akan semakin mudah dengan bantuanMu..
Semoga Aku dipilih menjadi hamba yang sentiasa bersyukur walau
seberapa berat kadar ujian yang Kau beri..
Aku hanyalah umpama sebutir pasir di tengah kepanasan yang luas..
Bila dengan kasih sayangMu ya Allah..
Aku umpama cahaya menerangi diri dan sekelilingku..
ameen..ameen..



1 ulasan:

  1. sabar teman.. aku sentiasa dgn mu.. gelap @ terang.. :')

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...