Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Ahad, 15 Mei 2011

Semakin Tua




Kek ni membuatkan saya meleleh air liur dan teringat
pada kek Nur Azyyati.. Huhu..


Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah. Hari ini genap berusia 21 tahun. Masih lagi sihat dalam jagaan-Nya. Berjuta-juta terima kasih untuk kawan-kawan yang 'wish'. Hanya Allah je yang tahu betapa terharunya hati bila membaca setiap ucapan dari kawan-kawan lama dan baru. Ramai sangat kawan-kawan lama yang dah bertahun tak jumpa. Semoga kalian sentiasa sihat dan diberi rezeki yang melimpah ruah. Insya Allah. :)

Dah sangat jarang sebenarnya untuk duduk berlama didepan laptop dan menulis. Nak menulis tapi sangat takut apa yang ditulis hanya sia-sia tanpa memberi manfaat pada orang lain. Teringat balik sepanjang 21 tahun hidup di bumi Allah, pernah masa di zaman sekolah rendah lagi berazam nak tulis diari tentang apa sahaja aktiviti yang berlaku seharian, akhirnya azam hanya tinggal azam dan aktiviti yang berlaku hanya mampu menjadi kenangan di dalam kotak memori saje, tapi memang betul pun diri ni bukanlah seorang yang sangat rajin menulis. Buktinya sekarang blog lebih suka ditinggalkan usang. Hohoho..

Walaubagaimana pun, hari ini tetap cuba juga memeras kepala otak untuk menulis. Mungkin tak ada manfaat langsung pun bagi orang lain, cuma mahu menjadi seorang yang ada usaha untuk melakukan sesuatu yang disukai. Hanya ini je sebenarnya kesukaan yang masih tinggal. Maklum je, sekarang dah jadi suri rumah tak bertangga. Berkhidmat untuk ibu dan abah menjadikan diri sikit sibuk untuk melakukan perkara-perkara yang menjadi kesukaan sendiri.

"Err..sibuk sangat ke duduk rumah ni?"

Sakit gak hati bila ada seorang makhluk Allah tu tanya soalan macam ni. Jadi dibiarkan soalan tu tergantung sendiri. Nasib baik jugak bagi sms je. Bolehla biarkan tanpa jawapan. Lalala..

Saya memang jahat..! Hahahaha..!!!

Sape suruh bagi soalan macam tu. Kalau bagitau suruh rasa sendiri pun, dia tak kan boleh faham sebab seseorang yang berlainan fitrah dan jantina tidak mungkin dapat memahami situasi seseorang yang berlainan jantina darinya ( kesimpulan sendiri ). Jadi biarkan je lah. Semua manusia dilahirkan berbeza-beza. Lain takdirnya, lain fitrahnya, dan macam-macam lagi yang lainnya. Tak mudah untuk memuaskan hati semua orang. Kadang-kadang sangat terasa jugak bila masa tengah sorang-sorang, fikir masa depan, airmata boleh berbekas hanya sebab memikirkan mulut-mulut orang yang akan sentiasa bercakap.


Prinsip baru : Berusaha untuk tidak mendengar cakap-cakap orang lain melainkan PARENTS sahaja.

Yang bermaksud : Sebaik-baik redha adalah redha itu datangnya dari ibu dan ayah kita sendiri. Bahkan Allah juga kata jika ibu dan ayah tidak redha dengan anaknya, maka Allah juga tidak akan menjamin keselamatan / kebahagiaan seseorang itu. Jadi dengar cakap ibu dan abah je lah. Ngee..


Bagi yang menerima alasan ini alhamdulillah. Bagi yang tidak itu adalah hak masing-masing kerana kita juga mempunyai ibu dan bapa yang berlainan sikapnya. Tepuk dada tanya iman. Mungkin saya menulis tidak pada skop yang umum tapi sekurang-kurangnya saya mahu berkongsi pendapat dengan kawan-kawan yang sudi membaca. Jika kita mahu memberi peluang kepada diri kita sendiri untuk memikirkan betapa besarnya pengorbanan ibu dan ayah, sekeras-keras hati seorang lelaki pun mampu menitikkan airmata kerana selama ini mereka membesarkan anak-anak tanpa rasa jemu. Walaupun hati mereka kadangkala terguris dan terasa dengan karenah anak-anak, mereka tetap redha dengan 'percuma'nya kepada anak-anak mereka. Sampai masa pula, apabila anak-anak sudah dewasa, masing-masing sudah berjauhan dan tinggallah ibu dan ayah berdua sahaja seolah mereka kembali ke zaman sebelum mereka mendapatkan anak. Atas alasan ini, jika ada lagi yang bertanya kepada saya mengapa saya hanya duduk di rumah saja. Mohon kalian dapat memahami situasi dan keadaan saya yang sama sekali tidak akan pernah sama dengan keadaan kalian :). Berbakti pada ibu dan ayah adalah juga 'kerja' bagi seorang manusia dan kini menjadi 'kerja' saya sepenuh masa. Saya tenang dapat meringankan beban mereka walaupun hakikatnya tidak dapat membalas semua jasa-jasa mereka. Selagi belum sampai masa berakhirnya sebuah kehidupan yang sementara, diri ini masih lagi mahu berbakti pada mereka.

Ada jugak yang kata..

"Bosannya duduk rumah je. Tak ada life langsung la.. Pegi la kerja ke, dapat jugak duit, Tu kan dapat bantu diorang jugak.."

Alhamdulillah. Tak ada sesiapa pun dapat beli kebahagiaan yang saya rasa dengan berkhidmat kepada parents. Saya sangat-sangat bersyukur kerana dibesarkan di dalam keluarga yang sederhana dan disebabkan itu abah mendidik kami adik-beradik dengan sifat qana'ah (menerima dengan cukup apa yang ada). Allah telah menetapkan sesuatu perkara sesuai dengan keadaan hamba-Nya. Saya sangat tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang. Malahan mereka yang masih lagi berkata-kata tentang kehidupan orang lain juga masih lagi tidak berpuas hati dengan kehidupan mereka sendiri. Jadi kenapa perlu berkeluh kesah? Allah kan ada ;). DIA akan sentiasa berada dekat dengan hamba-hamba-Nya yang sentiasa bersabar. Harta dunia adalah perkara yang paling tidak akan memberi kepuasan yang mutlak kepada manusia. Seorang jutawan yang sudah bertahun-tahun hidup dalam kekayaan juga mungkin masih lagi tidak berpuas hati dengan harta yang telah ada apabila melihat pesaingnya lebih banyak harta berbanding dirinya. Apalagi saya yang tidak berharta, berlebih-lebihla perasaan nak jadi kaya. Jadi mungkin lebih baik begini. Mungkin jika Allah memberi nikmat kekayaan kepada saya, serta merta saya menjadi lupa diri dan tidak mahu bersyukur sedangkan nikmat kesenangan dan kesusahan itu juga datangnya dari Allah.

Jauh disudut hati sangat cemburu melihat kawan-kawan yang bebas bersuka-ria, bebas mencipta masa depan sendiri, tetapi saya percaya setiap perkara yang kita lakukan pasti ada sesuatu yang perlu dikorbankan. Allah tidak akan sia-siakan umur yang diberi kepada hamba-Nya dengan begitu sahaja. Setiap perkara itu mempunyai hikmahnya yang tersendiri pada saya dan juga kalian. Jadi saya memilih untuk bersyukur dan bergembira dengan setiap dugaan dan ujian yang Allah sajikan supaya saya sentiasa beringat umur hari ini tidak akan kekal malah akan semakin berkurang. Semakin berkurangnya umur semakin banyak penyesalan yang datang dengan dosa-dosa saya yang lepas, jadi sudah hebat aturan Allah. Allah memberi ruang untuk saya hanya duduk di rumah dan bermuhasabah dengan apa yang pernah berlaku dalam umur-umur yang telah pun berlalu dengan sia-sia..


Thanks to All Of U that still remembered me..

Semoga Allah merahmati kalian ^_~ ..

Wallahua'allam.

1 ulasan:

  1. rindu kek aku? nti aku watkn yer.. sori teman..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...