Sabda Rasulullah s.a.w. :
كُلُّ بَنِى آدَمَ خَطَّاؤُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
"Sekalian anak Adam tidak sepi dari kesalahan-kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang segera bertaubat"

Isnin, 23 Mei 2011

Kelahiran Semula :)

Bismillahirrahmanirrahim..




Sebenarnya ilmu yang hendak dikongsi dalam laman sepi saya ni amat diharapkan menjadi ilmu juga buat sahabat yang sudi membaca. Kalau berbalik pada tujuan asal blog ini ditubuhkan pun, hanya sekadar suka-suka untuk isi masa lapang. Dan bila masa berubah, tujuan masih tetap sama tapi hanya mahu ditambahkan sedikit untuk menjadi laman yang boleh memberi manfaat kepada saya dan juga yang sedang membaca. Selain tiada pekerjaan khusus buat masa sekarang, penulisan adalah sebagai hobi yang sangat saya minati sejak dari bangku sekolah lagi. Cuma kadang kala ada impian yang belum tercapai, malah yang sedang diusahakan pun pernah terbengkalai. Nak memujuk diri sendiri sebenarnya susah sangat. Tambah lagi dengan pandangan orang sekeliling. Dah jatuh lagi tersungkur. Jadi nak bangun balik tu kena merangkak sikit dulu, ambil masa lama jugak la nak berdiri.

Siapa kata semangat dah kuat?

Selain family yang selalu berada disamping, sempat juga menjenguk laman-laman Facebook sahabat-sahabat realiti & maya. Tersentuh hati bila melihat perkembangan mereka. Yang dulu pernah satu kelas, bersama-sama bergelak tawa, kini dah berjauhan dan sedang berjuang dalam bidang yang mereka ceburi. Alhamdulillah. Perasaan bangga tak pernah putus bila tahu kawan-kawan sedang dalam mujahadah untuk mengejar cita-cita. Walaupun diri sendiri belum lagi nampak hasilnya tapi masih tetap redha dengan ujian Allah :).

Kegagalan adalah satu titik permulaan dalam hidup saya. Dalam kegagalan, saya bertemu dengan 'pengalaman' yang tidak akan saya dapat jika hanya beroleh kejayaan. 'Manisnya' erti kegagalan itu bila selepasnya saya mahu bangkit kembali dalam versi saya yang 'baru'. Seperti 'dilahirkan' semula, saya bersyukur 'kelahiran' kali ini berjaya mendapat redha ibu & abah. Alhamdulillah.

Perkembangan Saya

Pada mulanya tak berhasrat untuk menulis tentang diri saya dalam laman ini. Tapi semenjak mendapat tahu ada yang mahu tahu perkembangan terbaru tentang status dan keadaan saya kini, jadi saya hidangkan dengan berlapang dada. Alhamdulillah, mereka masih mengingati saya walaupun kami berjauhan. Ikatan keluarga tak akan putus walaupun beribu batu jarak pemisahnya. Terus-terang saya rindu zaman kanak-kanak yang membolehkan kami bergurau senda sentiasa. Berbeza dengan kini, masing-masing sudah mempunyai kehidupan sendiri. Tanggungjawab terhadap 'study' dan macam-macam lagi menjadikan kami sudah jarang berhubung antara satu sama lain. Semoga dengan doa, kasih sayang antara kami sentiasa utuh walaupun sama-sama sudah berusia kelak. InsyaAllah.

Sebetulnya sudah lama menyimpan rahsia yang tidak mahu sesiapa pun tahu. Baik ahli keluarga sekalipun. Tapi sejak akhir-akhir ni dah mula sedar, ada yang berkata-berkata kerana mereka sendiri tidak tahu :). Tak pernah sekelumit perasaan tidak senang pun lahir dari hati bila mengetahui mereka mendapat tahu serba sedikit tentang sejarah yang pernah dilalui suatu masa dulu. Kerana jika Allah sudah berkehendakkan sesuatu, maka akan jadilah juga walaupun bukan dengan kerelaan hati. Memujuk diri sendiri, Allah membuka keaiban hambaNya tidak lain untuk menjadi pengajaran terutama sekali buat saya. Dan kerana itu, bila hati mula sebak dengan tangisan yang tak dijemput, sekali lagi Allah memberi hiburan melalui kalamNya. Proses memujuk diri sendiri terus berjalan dan akan tetap berjalan bila ada yang bertanya :).




Untuk pengetahuan yang ingin mengetahui, sebenarnya saya TIDAK pun menamatkan diploma di kolej yang berkenaan. Atas kesilapan yang datangnya dari diri sendiri, kesulitan telahpun berlaku ketika saya sedang berada di kolej berkenaan. Jika masih tertanya-tanya, anggap saja semuanya atas takdir Allah untuk saya yang hina lagi dhaif :). Sungguh sesuatu perkara itu berlaku akan ada hikmahnya dan kini saya sudahpun mendapat kelebihan dari kekhilafan yang telah berlaku iaitu harga kasih sayang seorang ibu dan ayah. Tiada yang lebih membahagiakan selain dari dapat menabur bakti yang cuma sedikit kepada mereka yang telah menumpahkan airmata yang tidak terkira bilangannya ketika berusaha mendidik seorang anak yang degil dan keras hati ini.

Pelan B

Semasa baru je buat keputusan untuk 'menamatkan' sendiri pengajian di kolej tersebut, memang belum terlintas lagi apa pelan yang seterusnya. Masa tu hanya ingat ibu & abah. Betapa rindunya hati bila lama tak bersua muka, jadi rasa gembira tu memang tak dapat nak diungkap sebab selepas ni memang akan sentiasa dapat menatap wajah suci mereka. Subhanallah. Apa yang telah pun Allah aturkan, telah menjadi satu anugerah terindah buat saya. Masa tu tak peduli apa yang orang lain perkatakan, buruk yang dicanangkan menjadikan saya lagi kuat untuk terus kepada keputusan ini. Sekali lagi, yang penting ibu & abah redha :).

Sekarang, saya masih berada di sini, di hadapan laptop, di dalam rumah, bahagia dengan kehidupan yang sederhana kurniaan Allah. Dengan penuh pengharapan akan sentiasa redha dengan apa jua jalan yang Allah kehendaki atas hambaNya yang hina ini. Walaupun dalam pandangan orang sekeliling, tiada usaha yang dizahirkan, biarlah Allah jua yang Maha Mengetahui segala isi hati saya yang sedang membina impian baru pula untuk menjadi seorang anak yang baik dan solehah. Walaupun cita-cita asal tidak tercapai, Allah memberi pilihan untuk menyesuaikan diri dengan 'cita-cita' yang baru. Semoga dengan rahmat Allah, suatu masa nanti akan diberi peluang untuk menjadi seorang mahasisiwi sekali lagi.

"Ika memohon berjuta kemaafan sekiranya apa yang telah berlaku menjadikan kalian menggeleng-gelengkan kepala dengan sikap Ika yang tidak berfikir panjang. Mohon tidak sekali-kali menuding jari kepada Ibu & Abah kerana mereka sama sekali tidak bersalah dengan kesilapan yang terjadi. Jika dengan sengaja mereka tidak memberitahu perkara sebenar, semuanya adalah kerana atas permintaan Ika..."

Berhasrat untuk mengakhiri segala persoalan ahli keluarga dan sahabat-sahabat. Segala pertanyaan selepas ini akan dibiarkan secara 'gantung tidak bertali'. *wink*

Wallahua'lam.

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...